1 kwietnia tego roku wprowadzono nowe rozporządzenie dotyczące samochodów ciężarowych, które jeżdżą do innych państw UE. Nowe prawo mówi, że wszystkie samochody ciężarowe muszę mieć dodatkowe lusterka poprawiające widoczność. Nowe lusterka poszerzają pole widzenia w szczególności po prawej stronie pojazdu. Obowiązek ten obejmuje wszystkie samochody ciężarowe zarejestrowane po 2000 roku.
W Polsce jest około 140 tysięcy samochodów wykorzystywanych w transporcie międzynarodowym. Ich właściciele już dawno powinni wyposażyć je w dodatkowe lusterka. Niestety przedsiębiorcy, których pojazdy poruszają się tylko po Polsce nie spieszą się z dostosowaniem pojazdów do unijnych wymogów, a kierowcy nie mają zamiaru płacić ze swojej kieszeni za lusterka do samochodów firmowych. Koszt zamontowania dodatkowych lusterek wynosi od 300 do 800 zł. Ale czy te wydatki to tylko unijne wymysły?
Okazuje się, że nie, gdyż dodatkowe lusterka sprawiają, że kierowcy mają o wiele lepszą widoczność przy samej kabinie. Zdarza się, że kierujący samochodami ciężarowymi nie są w stanie zauważyć na przykład pieszych lub rowerzystów znajdujących się blisko pojazdu. Ponadto szerokokątne i rampowe lusterka minimalizują efekt tak zwanego martwego pola. Komisja Europejska szacuje, że z uwagi na ograniczoną widoczność z kabiny rocznie dochodzi do 400 wypadków śmiertelnych.